banner image

World Medical Association stöder sockerskatt

Posted on: 17/12/19 Postat av: Mark Barber

Sockerskatten kommer att påverka vad konsumenter väljer att dricka. Här får du tips på hur du kan anpassa dig till de nya trenderna för att dina kunder ska få tillgång till de drycker som de vill ha.

Socker är onyttigt, det känner alla till. Myndigheter runt om i världen börjar nuförstå i vilken utsträckning som socker bidrar till hjärt-och kärlsjukdomar, fetma, typ 2-diabetes, karies och benskörhet. Konsumenter vill därföri allt större utsträckning tillfredsställa sötsuget med andra medel. Detta är något som har blivit alltmer populärt de senaste tio åren, vilket har gjort att producenter av läsk, snacks och andra livsmedel har börjatsöka efter mer hälsosamma sätt att göra produkter söta. Som ett resultat sjunker stadigt den globala efterfrågan på socker. Grossistpriset sjönk med 32% under 2019 och konsumenter i hela Europa, Amerika och Australien väljer ett allt mer hälsosamt alternativ.

Detta kan man tydligt se i "nedgången av stora läskflaskor" eftersom försäljningen av sockrig läsk har sjunkit med mer än 25% de senaste 20 åren. Vem är då den stora vinnaren? Jo, kolsyrat vatten, därbåde rutinerade företag och nya varumärken har bidragit till att kolsyrat vatten har växt till en industri värd 2,2 miljarder dollar.

Hur sockerskatten fungerar i USA och i Storbritannien

Politiker över hela världen har insett att sockerrelaterade sjukdomar påverkar sjukvården, vilket leder till en betydande kostnad för samhället. De senaste åren har flera regeringar beslutat att införa vad som kallas en "sockerskatt".

Sockerskatten är en extra skatt som läggs sötade drycker. I USA betyder det ungefär 1-2 cent per gram drinkvolym, och även om det kan låta blygsamt kan det göra att priset ökar med upp till 75% av den ursprungliga kostnaden.

Hur sockerskatt fungerar i USA

Amerikaner hänvisar ofta till sockerskatten som läskskatt. Med tanke på att det inte är en statligavgift, kan lokala myndigheter välja den avgift de vill sätta söta drycker, vilket leder till olika skatter beroende påvart du befinner dig.

Som exempel kan vi seatt alla fyra jurisdiktioner i Kalifornien tar ut en avgift på 1 cent per ounce(ca 30 ml) sötad dryck - medan Boulder i Colorado, tar ut 2 cent per 30 ml.

Hur sockerskatt fungerar i Storbritannien

Storbritannien har samma sockerskattpolitik i hela landet. Skatten introducerades i april 2018 under namnet Soft Drinks Industry Levy (SDIL) där alla drycker som innehåller mer än 8 g socker per 100 ml beskattas med 24p per liter och drycker som innehåller mellan 5-8 g socker per 100 ml får en extra avgift på 18p per liter. Det enda undantagen gäller fruktjuicer som innehåller naturliga sockerarter och drycker som innehåller minst 75% mjölk och som har ett högt kalciuminnehåll, vilket ger en bättre balans.

Varför behöver vi en sockerskatt?

Beslutstagare i över 35 länder har nu infört sockerskatt - detta i kölvattnet av pionjärern Ungern som införde en avgift år 2011 - med hela 20 nya skatteruppförda sedan 2015. Denna förändring i politik är resultatet av ettoffentliggörande från Världshälsoorganisationenår 2015, där det rekommenderasatt vuxna och barn minskarsin dagliga sockerkonsumtion till mindre än 10% av sitt dagliga energiintag - en betydande rekommendation med tanke på att det är vanligt att vi i västvärlden ligger på 15-25%.

WHO är övertygade om att en sådan förändring i kosten kommer att minska förekomsten av hjärt- och kärlsjukdom, fetma och karies. Med tanke på attövervikt nästan har tredubblats sedan 1975 idag klassificeras 39% av vuxna över 18 år i USA som överviktigakänns det som sockerbeskattningen borde införts för länge sen.

I de länder somsockerskatt har blivit introducerat, har läskförbrukningen minskat med upp till 50%. Detta är något som restauranger och konferenscenter kan tänka på och kanske kan många ändra på den typ av kolsyrad dryck man väljer att servera.

Hur kan man då hantera en lägre konsumtion av läsk?

I Sverige konsumerar vi i genomsnitt 38 kg socker per person och år. I USA konsumerar varje person ungefär 69 kg. Det är denna överdrivna konsumtion som framkallar typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, karies och benskörhet. I USA kostar diabetes uppåt 327 miljarder dollar per år i förlorad produktivitet och sjukvårdskostnader och övervikt kostar 147 miljarder dollar. Sockerskatten täcker några av dessa kostnader, men det är inte avsikten med skatten. Avgiften är inriktad på att minska läskkonsumtionen och forskning visar att den har fått sin avsedda effekt

När konsumenterna väljer bort den söta läsken så måste man kunna erbjuda andra alternativ. Purezza är ett system som ger kunden kolsyrat vatten och du kan erbjuda en bubblig dryck som är mindre söt: tillsätt helt enkelt färska ingredienser i Purezzas kolsyrade vatten för att skapa en mängd härliga drycker, så som iste, örtdrycker eller varför inte prova kolsyrat iskaffe.

Purezza-systemet erbjuder också kunder härligt kolsyrat vatten via tapp-kran och du kan leverera kylt vatten med underbar smak direkt till bordet i Purezza-märkta glasflaskor. Det är det perfekta alternativet för restaurangeroch konferenser som tänker på lönsamhet lika mycket som att tillfredsställa konsumenternas efterfrågan. Du kan leverera oändliga mängder kolsyrat vatten, direkt från kranen. Kontakta en Puezza-representant för att diskutera vad det finns för olika alternativ: denna typen avlättskötta system är det mest dynamiska sättet att hålla jämna steg med de ständigt utvecklande konsumentkraven.


Är du intresserad av Purezza dricksvattenlösning till din restaurang?


Idag hittar du Purezza på över 8.000 restauranger och hotell, spritt över Europa, Australien och USA. Nyckeln till vår framgång ligger i vårt breda sortiment av Purezza dricksvattenlösningar, som ger restauranger, caféer, storkök och konferensanläggningar en god möjlighet att förstärka sina intäkter genom att sälja egentappat stilla och kolsyrat vatten, och samtidigt minska hanteringen av engångsflaskor. Slipp hanteringen av frakt, kylförvaring och miljöpåverkan.

Kontakta oss för att få mer information. Vi finns över hela landet och kan hjälpa dig att hitta rätt lösning för din rörelse.

Följ oss på sociala medier