Vi fortsätter vår verksamhet som vanligt. Vi har vidtagit åtgärder för att i största möjliga mån förhindra smittspridning, vilket gör att vi kan ha något längre svarstider än vanligt, vilket vi hoppas att ni har överseende med.

Minskar konsumtionen av läskedrycker?

Posted on: 31/01/20 Postat av: Sidrah Ahmad

I Australien dricker man mindre läsk än någonsin. Enligt uppgifter från stormarknaderna sker en volymminskning av läskedryckförsäljning på 2,9% hos de ledande livsmedelsbutikerna. Detta understryker än en gång att konsumenterna väljer bort sockerhaltiga drycker och istället söker sig till mer hälsosamma alternativ. Detta innebär inte att uppfriskande kolsyrade drycker är helt ute ur bilden. Konsumenter över hela världen väljer hellre smaksatt kolsyrat vatten som ett alternativ med lägre sockerhalt än vanlig läsk med hög sockerhalt. Cirka 50% av konsumenterna i åldern 16-35 år har druckit ett smaksatt vatten med kolsyra de senaste tre månaderna, medan 51% av australienarna gärna väljer sockerfri mat och dryck när de handlar.

Det är inte bara sockerinnehållet som gör att man inte längre vill dricka läsk. Konsumenterna blir alltmer medvetna om sitt personliga välbefinnande. Vi föredrar produkter som ger en bra vätskebalans, men väljer även gärna något som är naturligt hälsosamt. Även hållbarhet är en viktig faktor vid val av dryck. Dagens konsumenter värderar varumärken och transaktionsintegritet lika mycket som produkterna själva. Nästan två tredjedelar gynnar lokala producenter på grund av dess positiva inverkan, istället för välkända varumärken.

Trenden har påverkat den globala försäljningen av kolsyrat vatten positivt

Dessa förändrade konsumentval är goda nyheter för kända vattenproducenter över hela världen. Den globala marknaden för smaksatt vatten blev hela 10 miljarder dollar under 2018, vilket var en ökning av nästan 4 miljarder dollar på bara fem år. Intressant nog är tjusningen med kolsyrat vatten lika synlig på restaurangerna som i vardagen. Ledande varumärken som exempelvis Coca Cola, har lagt märke till ett växande kundbehov för kolsyrat vatten på restauranger. För att dra nytta av detta ökade konsumentbehov, anammar större producenter konceptet på grund av mångsidigheten som vanligt kolsyrat vatten kan erbjuda. Många dryckesproducenter använder kolsyrat vatten både till att uppfinna drycker som går ihop med olika maträtter samt till att blanda drinkar och cocktails, för att ge kunden den ultimata matupplevelsen.

Eftersom marknadsledande dryckesproducenter försöker dra nytta av skiftande konsumenttrender, behöver lokala restauranger göra detsamma.

Fördelarna med kolsyrat vatten för restauranger

Gör varje kund till en nöjd kund

Även om det är viktigt att skapa den perfekta matupplevelsen på plats, bör restauranger även tillfredsställa den andra sidan av sin kundkrets: personer som föredrar att få sin mat och dryck levererad eller avhämtad i stället för att äta på plats. Forskning tyder på att cateringbranschen kommer att växa tre gånger snabbare än lokala restauranger och det uppskattas att upp till 70% av kunderna år 2020, kommer att vilja ta med sig sin mat eller få den levererad. Eftersom dessa kunder fortsättningsvis letar efter mer hälsosamma varianter av drycker, behöver restauranger ta efterfrågan i beaktande och erbjuda ett alternativ till kolsyrat vatten som man kan ta med sig.

Håll dig uppdaterad

Det finns nu hundratals varumärken som erbjuder smaksatt, kolsyrat vatten. De nya produkterna kommer från både större företag och nystartade företag. Detta faktum borde påvisa att varje restaurang som är värt ett namn behöver hitta liknande alternativ om restaurangen ska förbli konkurrenskraftig.

Håll försäljningsvolymerna för dryck uppe

Restauranger behöver vara lyhörda för det som konsumenterna föredrar om de överhuvudtaget ska kunna sälja kolsyrade drycker. Man dricker idag mindre Cola och Pepsi än någonsin tidigare, vilket visar att konsumenterna tar avstånd från sockerhaltiga läskedrycker. Kunderna vill stället vill ha mer hälsosamma alternativ som balanserar vätskenivån i kroppen. Detta ser vi tydligt på den australienska marknaden för vatten, som växt med 15,6% de senaste åren. Ungefär samma siffra gäller för Sverige.

Hur använder restauranger kolsyrat vatten på bästa sätt?

Bartendern använder sig idag av kolsyrat vatten för att producera alternativ med låg sockerhalt och färre kolhydrater, i jämförelse med sedvanliga drinkar och cocktails som alltid upplevts som mer smakrika. Australienska varumärken har till och med börjat producera kolsyrat vatten med alkohol – vilket är en smaksatt fruktdryck med låg alkoholhalt och kolsyrat vatten - som ett hälsosammare alternativ till den typiska alkoläsken. I USA spenderade man nästan 400 miljoner dollar på kolsyrat vatten med alkohol under de första sex månaderna 2019. Nu hoppas australienska företag att detta ska bli lika framgångsrikt även hos dem.

En del restauranger oroar sig över att använda vattenflaskor på grund av allt plastskräp, då plast i haven är ett av 2000-talets största miljöproblem. Sedan 2016 har Australiens barer fortsatt att konstant avveckla användningen av engångsförpackat plast, inklusive sugrör och engångsmuggar. Om barpersonalen hade tillgång till ett färdigt dricksvattenalternativ, så att de kunde leverera konsumenternas önskemål direkt, så kunde vi samtidigt minimera mängden av plastavfall. Dessutom är det enklare för personalen att hälla upp vatten direkt ur en tappkran, i motsats till att behöva kolsyra vattnet själva, vilket kan vara tidskrävande och ge ojämna resultat.

Purezza är den perfekta lösningen på efterfrågan av kolsyrat vatten

När det gäller att tillgodose kolsyretrenden, finns det inget bättre alternativ än Purezza. Purezza hjälper restauranger över hela världen att gå med vinst på denna blomstrande marknad genom att leverera obegränsat och välsmakande kolsyrat vatten via en tappkran, ett modernt alternativ till vattenflaska.

Purezza har ett antal dricksvattenlösningar som är skräddarsydda för olika typer av företag med olika behov av storlekar och kapacitet, för att passa alla typer av lokaler. Det innebär att du kan lita på att ett kostnadseffektivt Purezza-system fungerar som bas till ett härligt utbud av olika drinkrecept, som både släcker törsten hos dina kunder, men även ökar restaurangens omsättning i slutändan. Något som är ännu bättre, är att Purezza skapar ett långsiktigt värde för alla genom att erbjuda en hållbar dricksvattenlösning. Våra prisvärda, högpresterande vattenautomater gör det möjligt för servitören att direkt fylla Purezza-profilerade flaskor med kolsyrat vatten av högsta kvalitet i själva restaurangen, vilket sparar både tid, pengar och engångsförpackningar.

Tack vare Purezzas unika konstruktion, är vi övertygade om att vi kan avlägsna upp till 30 miljoner engångsflaskor från hotell- och restaurangbranschen varje år, vilket hjälper industrin i sig att bli mer hållbar - och vi vet att det är ett uppdrag dina kunder kommer att vara stolta över att stötta.

Om du letar efter en billig och högkvalitativ lösning för att servera kolsyrat vatten på din restaurang, kontakta Purezza redan idag.

Följ oss på sociala medier