Vi har för närvarande tekniska problem med våra formulär som hindrar oss från att ta emot kontaktförfrågningar. Vi ber om ursäkt för besväret och hoppas kunna lösa det snart. Under tiden uppmanar vi dig att kontakta oss på telefon 771 348 348.

Fem sätt att göra ditt hotell mer hållbart

Posted on: 26/02/20 Postat av: Mark Barber

Miljömedvetenheten ökar i restaurang- och hotellbranschen. Under de senaste åren har ekoturism ökat markant och resenärer söker ofta efter hållbara och autentiska upplevelser. Många hotell har tagit fram hållbara initiativ och vidtagit åtgärder för att deras utformning ska bli mer hållbar.

Enligt Booking.com är 55% av resenärerna mer beslutsamma än någonsin att göra ett hållbart val när de bokar hotell. Samma resenärer säger dock även att det ofta saknas alternativ för att de ska kunna utöva sina goda avsikter. Detta faktum illustrerar omfattningen av de möjligheter som öppnas upp för hotellägare. Accor, Marriot och Intercontinental har under 10 års tid arbetat för att förbättra hållbarheten i sin globala verksamhet.

Många hotellgrupper tänker grönt

Hotellkedjan Accor har förbättrat sin policy gällande avfallshantering, vilket har bidragit till att hotellen i Australien har minskat sitt matavfall med 30%. Samtidigt fokuserar de även på mer hållbara transportalternativ och har till exempel sett till att det finns laddningsstationer för elfordon vid hotellen i Storbritannien och Australien – allt för att minska koldioxidutsläppen.

Marriott Group har även de installerat laddningsstationer för elfordon vid en stor del av sina hotell för att kunna erhålla LEED-certifiering, vilket de har fått på 142 av sina hotell. LEED är en internationell verifiering som visar att ett företag försöker förbättra sin prestationsförmåga genom till exempel energibesparing, vatteneffektivitet och minskade CO2-utsläpp: egenskaper som företagskunder uppskattar när de ska välja boende.

I sin kamp mot engångsplast har Intercontinental valt att ta bort de små toalettartiklarna i plast från alla rum inom hotellkedjan. Företaget säger att förändringen kommer att eliminera över 200 miljoner engångsplastflaskor från sin verksamhet varje år.

På liknande sätt har Ovolo-gruppen installerat Purezza-system på sina hotell eftersom man tydligt ser ett minskat förtroende för engångsplastflaskor och engångsförpackningar.

Fem sätt som gör att ditt hotell kan bli mer hållbart

Nästan tre fjärdedelar av resenärer vill bo på ett miljövänligt hotell minst en gång under det kommande året. Här kommer fem ekologiska tips på metoder som du kan införa för att göra din verksamhet mer hållbar.

1. Erbjud alternativ till flaskvatten

Tre resurser som har en stor inverkan både på miljö och hotellkostnader är vatten, avfall och energi. Därför kan miljövänliga initiativ inte bara vara till fördel för miljön utan också för hotellens lönsamhet. Många hotell slutar nu att erbjuda engångsflaskor med vatten till gäster. Istället erbjuder stora varumärken, inklusive Hyatt Hotels, filtrerade vattenautomater med karaffer och och påfyllbara flaskor som är bekvämt belägna i restauranger, barer, konferens- och mötesfaciliteter - till och med vid poolen.

2. Prioritera etiska metoder

Forskning visar att 55% av konsumenterna är villiga att betala mer för tjänster som tillhandahålls av företag som är positivt engagerade i social och miljömässig påverkan.

Du kan inspirera dina anställda att agera etiskt genom att uppmuntra dem att gå en kurs i etik, att engagera sig i välgörenhet eller genom att driva ideella initiativ som gynnar den lokala platsen.

3. Köp in mat från lokala leverantörer

Livsmedelsproduktion står för en fjärdedel av världens utsläpp av växthusgaser. Genom att handla lokalt så minskar du inte bara koldioxidavtrycket i livsmedelsproduktionen med 7%, du minimerar också behovet av plastförpackningar och minskar transportkostnaderna. Med Purezza vattensystem använder du lokalt vatten som hälls upp på plats och erbjuds gästerna. Detta eliminerar behovet av att importera dyra engångsflaskor från utlandet.

År 2016 bestämde sig Accor Hotels att de skulle planterat 1000 grönsaksträdgårdar innan slutet av 2020. Produktionen av deras befintliga grönsaker utgör nu 30% av hotellmenyn, medan ytterligare 50% kommer från lokala leverantörer.

local farmer holding a create of local produce fruit and vegetables

4. Använd mindre energi utan att äventyra kundupplevelsen

Hotell är igång 24 timmar om dygnet och det går åt mycket energi. Många hotell arbetar nu outtröttligt med att minska energianvändningen, samtidigt som kvaliteten på gästupplevelsen bibehålls. Detta inkluderar energihissar och värmeåtervinningskylar som använder överskottsvärme för att producera varmt vatten. Alto Hotel i Melbourne använder 76% mindre energi än det genomsnittliga hotellet tack vare sin användning av energieffektiv luftkonditionering och LED-belysning som kväver låg energi. Dessa är alla aspekter som har en positiv miljöpåverkan, men som samtidigt behåller kvaliteten på kundupplevelsen.

En övergång till ett system som sköter tvätten med mycket lite vatten kan minska vattenförbrukningen med upp till 80%. Om du byter ut duschar, kranar och toaletter med alternativ som kräver mindre mängd vatten, kan du minska vattenanvändningen med 35% eller mer.

5. Återanvänd och återvinn för att minska avfallet

Den typiska hotellgästen producerar ungefär 1 kg avfall per dygn. Ett resultat av detta har blivit att återvinning har blivit normen på hotell, med allt vad gäller morgontidningar till hur mat serveras vid rumservice och dryckesbehållare som återvinns.

Hotellkedjan Spicers har bestämt sig för att producera noll avfall senast 2030 och detta genom att erbjuda återvinning på rummet, men man har även en livslängdsplan för återanvändning eller återvinning av i stort sett alla objekt som används på dessa lyxiga hotell. I slutet av 2019 såg vi att Purezza hade bidragit med att eliminera nästan 40 miljoner engångsflaskor från hotellkedjan.

Woman holding a green recycling box containing cardboard paper and other recyclable materials

Hållbar praxis kan förbättra ditt slutresultat

Nästan två tredjedelar av resenärer föredrar att bo på hotell som kan visa att de är hållbara. Att inkludera hållbara metoder i din verksamhet kan förbättra beläggningen när resenärer söker mer miljövänliga alternativ och detta kan även öka ditt slutresultat.

Minskad vattenanvändning, lägre energiförbrukning och mindre avfall som skickas till soptippen innebär alla lägre totala kostnader – dessa är alla åtgärder som snabbt betalar sig själva genom en genomsnittlig avkastning på investeringen på mellan 25% och 40%.

Hur ditt hotell kan bli mer hållbart från och med idag

Om du söker ett enkelt sätt att starta upp och bli mer hållbar, överväg att skaffa Purezza vattensystem.

Du hittar Purezza på över 8000 platser i Nordamerika, Europa och Australien. Purezza hjälper hotell att differentiera sig med en rad hållbara lösningar där gästerna erbjuds stilla eller kolsyrat vatten av allra bästa kvalitet, samtidigt som du minskar ditt koldioxidavtryck eftersom du hjälper till att eliminera engångsplast från hotell- och restaurangbranschen. Våra system passar egentligen överallt på ett hotell, inklusive i restaurangen, baren, konferensrummet, de enskilda rummen och till och med vid poolen.

Kom igång med ditt Purezza-system. Kontakta oss!

Följ oss på sociala medier